lördag 12 juni 2010

Sabina har fått ett ansikte!

Vibeke Olssons böcker om romarriket på 200-talet e Kr läste jag med stor behållning för ca 10 år sedan. Under en paus i läsandet promenerade jag längs stranden och på håll såg jag något som jag befarade var en död människa. Dessbättre hade jag fel, det var bara en bävergnagd stock, men jag såg genast att det var Olssons romanfigur Sabina, flickan som föddes med endast en arm och som enligt seden borde ha kastats i kloakerna. Tung var hon att släpa hem, men när hon torkat hängde jag upp henne på altanväggen kompletterad med en vristlänk. Och nu har jag äntligen hittat ett ansikte till henne också, en blomkruka från Guldkroken. Lite defekt, men vad kan man begära på en person som är 800 år? Frisyren lämnar väl också en del att önska...

2 kommentarer:

  1. Vad läckert det blev! Jag gillar också strandfynd...

    SvaraRadera
  2. De böckerna läste jag också med stor behållning.
    Och visst Birgitta ser man att det är Sabina.

    SvaraRadera