tisdag 12 januari 2010

Frödings minnesgård

Det gick skapligt att gå igår, jag var ju ledig hela dagen och kunde verkligen hänge mig åt motionerande i olika former. På tävlingskartan kom jag ungefär så långt som till Alsters herrgård, dvs Gustaf Frödings minnesgård. Ett vackert ställe på jorden ("jämt bare é lita bete uttaför Kalsta") där vår nationalskald bodde några år som liten. Här har jag varit och fikat några gånger samt gått den guidade turen där man bland annat får veta vilket svårt liv Gustaf Fröding (1860 - 1911) hade. Av alla de dikter av Fröding som jag har läst så fastnar jag i dag för den här:
http://sv.wikisource.org/wiki/Don_Quixotte
Jag kan tänka mig att Fröding inte så sällan kände sig besläktad med den litteräre riddaren, det är inte utan att jag gör det själv ibland.

Men en kopp kaffe piggar ju alltid upp, och en god kaka därtill är inte fel. Jag brukar ibland bjuda på "Fransk chokladtårta". Mitt recept kommer från just Alsters herrgård och får du lust att testa den så finns receptet här (en bit ner på sidan): http://www.hoskarlssons.se/23289033

Själv ska jag ut och åka skidor!

3 kommentarer:

  1. Hej Birgitta;

    Jag har sett att du följer min blog: hjärtligt välkommen. DU kan kommentära på Svenska. Det går bra.

    Jag ser att du tycker om samma dikt av Gustav Fröling som jag har tidigare översatt till Spanska och publicerat i min blog. Jag själv har alla hans diktsamlingar.

    Kan du Spanska? Har du läst Don Quixotte i Svensk översättning?

    Ha det så bra och gott Nytt år

    SvaraRadera
  2. Hej Myr
    Tyvärr kan jag inte spanska, men du behärskar alltså svenska så bra, vad duktig du är!
    hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera