lördag 12 december 2009

Lucia...

Luciafirande kan vara väldigt stämningsfullt och vackert, men lite beroende på i vilket förhållande man befinner sig till luciatåget kan det också vara alldeles bedrövligt, tycker jag. Ett år, jag tror att det var 1992, var våra barn inblandade i inte mindre än 9 olika luciatåg, själv jobbade jag inom barnomsorgen och hann med några firanden där också.

Ett luciatåg garanterat fritt från morgongnälliga tomtar, avundsjuka tärnor, tramsiga pepparkaksgubbar, avsvimmade stjärngossar och magsjuka lucior hittade jag förra helgen på Svalbo café ett par mil norr om Örebro. Vilken bra idé, häng upp kläderna som gardin, låt ungarna sova och titta i stället på det proffsiga (och i god tid inspelade) luciatåg som TV visar på luciamorgonen!

På Svalbo café hittade jag fö en ny fikafavorit, mjuk pepparkaka serverad med hemgjord lingonglass och en klick grädde. Mums! Här finns mer att läsa om Svalbo café och aktiviteterna där: http://www.svalbo.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar