måndag 29 juni 2009

Morotskaka för intoleranta

I min receptbok heter det här bakverket "Schweizisk morotskaka". Den består mest av ägg, socker, morötter och hasselnötter, för dagen är hasselnötterna utbytta mot mandel som är mindre riskabelt för allergiker. Morötterna ska vara riktigt finrivna och jag inser att mina rivdon är begränsade, funderade på att ta till fotfilen (skojade bara!) men kom på att jag ju fått ett minirivjärn som var utmärkt även om det tog lite tid. Sist jag bakade den här kakan så rev jag morötterna för grovt och ersatte nötterna med ännu mera morötter och det hela liknade mer en grönsaksgratäng som man råkat välta en sockerskål i, inte gott! Den minimala vetemjölsmängden i kakan är utbytt till glutenfritt mjöl och ostkrämen som jag klickat bredvid (eftersom jag styckfryst bitar och inte vet om den här krämen tål infrysning) är gjord på lactosfri Creme cheese.

Den intolerante tyckte att kakan var jättegod, han blir å andra sidan glad för allt som han kan äta utan att magen spökar. I eftermiddag återstår att höra vad toleranta tycker.

2 kommentarer:

  1. Lysande...från en tolerant..;)

    SvaraRadera
  2. I do not know what happened and why I was no longer following your blog. Strange. If you will send me your address, I will send you one of my miniature "Birds of Ontario" book. Thank you for following my blog.

    SvaraRadera