söndag 28 juni 2009

Eftersök

I dag gick årets stora händelse i Ullarvad av stapeln, Jula BK:s loppmarnad. Ca 5000 besökare som tillsammans spenderade 360 000:- på sånt som snälla människor skänkt bort och som idoga fotbollsentusiaster samlat ihop under ett helt år.

Själv blev jag inringd för att jobba så jag missade alltihop. För att trösta mig har jag åkt så mycket som möjligt på motorvägen som invigdes i går. Den första trafikolyckan inträffade för övrigt drygt 30 timmar efter invigningen, tråkigt. Efter jobbet traskade jag upp till loppisplatsen och sällade mig till något som några veteraner på området kallade för "eftersök". Man rotar och tar helt gratis det som ingen velat köpa och det blir mindre att transportera till tippen imorgon, en situation som alla tjänar på alltså. Mitt upp i alltihop fanns en tavla från 1979 föreställande den kungliga familjen:

1979, då var inte Madde född, det var väl tur att hon slapp hamna på soptippen i morgon!


Mitt eget eftersöksfynd blev den här duken, ca 12 cm i diameter:


Någon har knypplat den och varit stolt över den. Nästa, eller nästnästa generation tyckte väl inte att den passade in och skänkte den till loppisen för att den skulle inbringa pengar till fotbollsungdomarna och dessutom glädja någon med annan smak. Så blev det inte. Men jag räddade den i sista stund före soptippen och jag vet att den kommer att passa alldeles utmärkt som heltäckande bordsduk i mitt minicafé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar