onsdag 15 april 2009

Morotskaka



Eftersom semlesäsongen är över har jag bestämt mig utvidga mitt undersökningsfält till morotskakor. Även i det fallet har jag bestämda åsikter, en morotskaka ska vara saftig och ha tydliga morotsstrimlor, helst ska det även finnas nötter i den. Den ska ha en lite syrlig glasyr och är den dekorerad med en liten söt morot av marsipan så blir det ju extra trevligt. Det händer att jag bakar en själv och det har även hänt att jag misslyckats och kakan mer påmint om en gratäng och därmed förpassats till komposten. Jag berättar det bara för att bevisa mitt goda omdöme.

Först ut är Brödbodens morotskaka, för dagen till extrapris 30:- inklusive kaffe. Dekoren var godkänd men det var tyvärr också allt. Glasyren var alldeles för smörig och hur lite morötter får det vara i en morotskaka och det fortfarande får heta morotskaka? Om det funnits en morotskakestandardisering (gissar att översättningsmaskinen hickar vid detta sammansatta ord) så hade Brödbodens morotskaka inte passerat nålsögat.

2 kommentarer:

  1. Översättaren hoppade över morotskakestandardisering helt och hållet. Rubriken blev roligare:Carrot Shake
    Dom fattar inte att det är skillnad på morots-kaka och morot-skaka :-)

    SvaraRadera
  2. Att vara "morotskake" expert det går inte av för hackor det!
    På Tullängsskolan bakade eleverna och jag morotskaka som vi sålde i caféet , tyvär är det inte öppet för de som inte går på TU.
    Så just den kullinariska varianten får du bara drömma om.

    SvaraRadera