onsdag 11 mars 2009

Sveas semlor

Idag styrde semleinspektören sin metallic-gröna bil norrut för att kontrollera semlorna på Sveas konditori i Kumla.
Utseende: För stort lock.
Mandelmassa: god men för lite.
Grädde: god men för lite, det ska ju inte synas nåt skuret bröd under grädden, men det syns ju tydligt att de inte lyckas riktigt med detta i Närke.
Bulle: god men för mycket.

Semlan till höger är en vaniljkrämsvariant och därför s a s utom tävlan men enligt mitt ressällskap god. Extra piffigt var det ju med den lilla flaggan som resesällskapet nobelt överlät till mig efter avslutad inspektion.

4 kommentarer:

  1. Men Birgitta du kan alriiiiiii mena allvar! Sveas bageri som har så goda semlor.
    Som en san Närking förstår jag inte hur du kan tycka så..
    Men jag är storsint och låter dig under protest tycka vad du vill. Det är väl för mycket Västergötlands influenser i dig..
    Kram Carina

    SvaraRadera
  2. Jamen, god var den ju! Men för mycket av somt, för lite av annat.

    Och inte helt allvarlig heller...

    Men när du bott lika länge som jag i Västergötland (33 år) kommer förmodligen även du att ha Wedebrands semlor som måttstock.

    SvaraRadera
  3. Förresten, är inte du ute och går?

    SvaraRadera
  4. Jodå visst är jag det! mina arbetskamrater och jag har gått vilse i skogen idag, det blev många steg det och en hel del undrande blickar.
    Men var lugn vi är alla där vi hör hemma nu.

    SvaraRadera