tisdag 24 februari 2009

24/2

24 februari betyder förutom att Kennet fyller år och att Mattias har namnsdag (grattis, grattis!) i år även att det är Fettisdag samt att kronprinsessan Victoria troligen äntligen ska förlova sig med sin Daniel.. En hel massa anledningar att fira med en semla!

För min del är det semledag vilken dag som helst även om det motverkar syftet med promenaderna. På det viset har jag blivit något av en semleexpert. En semla ska ha rund, luftig bulle smaksatt med kardemumma, lös mandelmassa samt grädde och florsocker, varken mer eller mindre. Wedebrandts i Götene har de godaste semlorna (trots byte av bagare) tätt följd av Brödboden i Mariestad. Den torraste semlan jag någonsin ätit serverades på ett tjusigt konditori i Alingsås och den absolut hemskaste semlan åt jag i Sunne, den såg mer ut som en fyrkantig dubbelmacka med en skiva marsipan och lite grädde. En riktig rysare!

Minisemlorna på bilderna är gulliga men helt oätliga. Tillverkade på miniatyrkurs i Göteborg med Agnes och Pia-Maria som ledare.

4 kommentarer:

  1. Semlan i Alingsås, jag var med då va? Som en jävla tampong i munnen, för att dra en osmaklig liknelse, om jag minns rätt.

    SvaraRadera
  2. Det stämmer att du var med. Lördag v 7 2003.

    SvaraRadera
  3. Du måste smaka På Sveas bageris semla i Kumla, Den du går inte av för hackor!

    SvaraRadera
  4. Aha! På väg till båtmässan!

    SvaraRadera